Minden cég úgy hirdeti magát, hogy az előnyös tulajdonságait hangsúlyozza ki. Ezek általában kimerülnek olyasmikben, mint a “minőségi termékek”, “rövid szállítási határidő”, “megbízható szakemberek” és a többi.
Hogy mi ezekkel a gond? Az, hogy már teljesen elcsépeltté váltak, mindenki ilyesmikkel dobálózik, ergo egyre kevesebb ember érdeklődését keltik fel, sokan pedig eleve el sem hiszik őket.
Ám ha a közhelyek helyett USP-ben, azaz egyedi termékelőnyökben gondolkodsz, akkor nyert ügyed lehet – már persze ha okosan csinálod. Ehhez persze szükség van a megfelelő háttérrendszerre is, ami lehet például a MiniCRM CRM-rendszere, ami segít felturbózni az értékesítést… na, de haladjunk szépen sorjában!
Először is: mi az az USP?
A rövidítésnek két jelentése is ismert, a unique selling proposition és a unique selling point, de magyarul a korábban már említett egyedi termékelőny kifejezés írja le a legjobban. Jó, jó, de ez mégis mit takar?
Nos, lényegében olyan tulajdonságokat, amelyekben az adott cég egyedi, és teljesíti az ügyfelek, vásárlók igényeit is. Két fontos alapszabályt kell megjegyezni vele kapcsolatban: az első, hogy valóban legyen egyedi, és a második, hogy legyen igaz. Ezeknek együttesen kell teljesülnie ahhoz, hogy valóban USP-ről beszélhessünk.
Nézzünk egy példát!
Tegyük fel, hogy a céged egy saját fejlesztésű szoftvert értékesít. A legnagyobb előny pedig, amivel a terméket hirdeted, hogy ez a program soha nem fagy le. Meglehetősen merész kijelentés, de ha valóban így van, akkor ez a tulajdonság bizony kiemelhet a versenytársak közül.
Ha ugyanis a konkurencia szoftverei valóban sűrűn produkálnak lefagyást, akkor ez egy olyan egyedi tulajdonság lehet, ami a te termékedet megkülönbözteti az övékétől. Valamint a célcsoport számára is előnyös, hiszen az embereket roppantmód dühítik az olyan programok, amelyek gyakran lefagynak.
Viszont ez esetben fontos, hogy valóban gondoskodj arról, hogy a szoftver ne fagyjon le, mert ha ez a vásárlók tömegénél fordul elő, akkor máris oda a jó hírneved, hiszen egy olyan előnyös tulajdonsággal akarod eladni a termékedet, amely valójában nem is igaz. A csalódott vásárlók pedig hangot is adnak a véleményüknek az interneten, így a hír hamar elterjed, és megbízhatatlannak fognak bélyegezni.
Hogyan határozd meg az USP-det?
Ez valójában egy elég összetett feladat, tehát itt most csak a legalapvetőbb teendőket vesszük át röviden.
Az első, hogy derítsd ki, mire vágynak a potenciális vásárlók, mit szeretnének, milyen problémára keresik a megoldást, amiben te tudsz nekik segíteni.
Ha ez megvan, vizsgáld meg, hogy a te céged mennyire tud eleget tenni ezeknek a feltételeknek, és hozzád képest hol áll a konkurencia. Itt nagyon fontos az őszinte, elfogultságtól mentes értékelés.
Ezt követően határozd meg, mik a te céged erősségei, mi az, amiben vélhetően jobb vagy, mint a konkurencia, fontos az ügyfelek számára, és persze egyedivé is tesz a piacon. Ebből már létre lehet hozni az USP-t, de ezt persze meg is kell védeni, hiszen a konkurencia is folyamatosan fejlődik.