Miért van ennyire kevés húsvéti film?

Share

Ha a filmvásznon megjelenő ünnepekre gondolunk, szinte mindenkinek azonnal a karácsony ugrik be. A karácsonyi filmek dömpingje elkerülhetetlen minden év végén: romantikus vígjátékok hófödte kisvárosokban, családi történetek a szeretet erejéről, animációs mesék a Télapóról – a kínálat szinte végtelen.

Ezzel szemben, ha a húsvéti filmekre gondolunk, sokkal nehezebb dolgunk van. Néhány klasszikus bibliai témájú alkotástól vagy kifejezetten gyerekeknek szóló húsvéti animációs filmtől eltekintve (mint például a Hopp), feltűnően kevés olyan film készül, amely kifejezetten a húsvéti ünnep köré épül, különösen a könnyedebb, szórakoztató műfajokban.

De vajon miért ez a nagy különbség a két ünnep filmes reprezentációja között? Miért van ilyen kevés húsvéti film a karácsonyi áradathoz képest? Ebben a cikkben megpróbáljuk feltárni az okokat és a lehetséges magyarázatokat erre a jelenségre.

Amerikában a húsvét nem akkora ünnep, mint a karácsony

Az egyik legfontosabb tényező valószínűleg kulturális és kereskedelmi eredetű. Bár a húsvét a kereszténység legfontosabb ünnepe, annak szekuláris, populáris kultúrában betöltött szerepe, különösen az Egyesült Államokban (amely a globális filmipar meghatározó motorja), messze elmarad a karácsonyétól. A karácsony egy hatalmas, több hetes ünnepi szezonná nőtte ki magát, amelyhez rengeteg világi hagyomány, szimbólum (Télapó, karácsonyfa, ajándékozás, rénszarvasok) és egy általános „ünnepi hangulat” társul, amelyre könnyű filmeket építeni. A boltok hetekkel korábban megtelnek karácsonyi dekorációval, szólnak a karácsonyi dalok, és az emberek készülődnek az ajándékozásra és a családi összejövetelekre.

Ezzel szemben a húsvét világi ünneplése sokkal rövidebb ideig tart és kevésbé átfogó. Bár vannak népszerű szekuláris elemei, mint a húsvéti nyuszi, a tojáskeresés és a csokitojások, ezek nem épültek be olyan mélyen a populáris kultúrába, és nem generálnak akkora kereskedelmi felhajtást, mint a karácsonyi szezon. A filmstúdiók pedig elsősorban a piaci igényeket és a potenciális bevételt tartják szem előtt. Ha úgy érzékelik, hogy egy adott ünnephez kapcsolódóan kisebb a társadalmi és kereskedelmi „felhajtás”, akkor kisebb valószínűséggel fektetnek be nagy költségvetésű, széles közönségnek szóló filmekbe az adott témában.

Komplex, vallásos téma

A másik nyomós ok a húsvét központi témájának összetettségében és mélyen vallásos jellegében rejlik. A húsvét lényege a keresztény hit szerint Jézus Krisztus kereszthalála és feltámadása. Ez egy rendkívül komoly, drámai és spirituális töltetű eseménysorozat, amely tele van szenvedéssel, áldozattal, de egyben reménnyel és megváltással is.

Ezt a mély és komplex témát nagyon nehéz könnyed, szórakoztató formában feldolgozni anélkül, hogy az ne tűnne tiszteletlennek vagy felszínesnek a hívők számára, vagy éppen túlságosan elidegenítőnek a nem vallásos nézőknek. Míg a karácsony esetében a születés története (betlehemezés) is megjelenik filmeken, a hangsúly gyakran a szeretet, a család, az ajándékozás és a megbocsátás univerzálisabb témáira helyeződik, amelyeket könnyebb szekuláris kontextusba ágyazni.

Ennek eredményeként a húsvéti témájú filmek gyakran kifejezetten a vallásos aspektusra koncentrálnak. Ezek lehetnek nagyszabású bibliai eposzok (pl. Ben-Hur, A Tízparancsolat – bár ezek nem szigorúan csak húsvéti filmek, gyakran ekkor vetítik őket), vagy Jézus szenvedéstörténetét feldolgozó drámák (pl. Mel Gibson A passió-ja). Ezek a filmek fontosak és értékesek a maguk nemében, de nem feltétlenül azok a könnyed, családi filmek, amelyeket az emberek tömegesen keresnek egy ünnepi kikapcsolódáshoz, ellentétben a karácsonyi filmekkel.

A célközönség kérdése

A vallásos téma komplexitásából adódik a célközönség kérdése is. Míg a karácsonyi filmek többsége igyekszik széles családi közönséget megszólítani, kortól és vallási hovatartozástól függetlenül, addig a húsvéti filmeknél ez nehezebb.

A komoly, vallásos témájú filmek elsősorban a hívő közönséget célozzák meg. Ezek a filmek fontosak lehetnek a hit elmélyítésében, de nem feltétlenül vonzzák a szélesebb, kevésbé vallásos nézőközönséget.

A másik végletet a kifejezetten gyerekeknek szóló alkotások jelentik, amelyek a húsvét szimbólumaira (nyuszi, tojás) építenek. Ezek általában animációs filmek vagy mesék, amelyek a legkisebbeket szórakoztatják.

Nehéz megtalálni azt a középutat, amely egy élőszereplős, családi film formájában tudná megragadni a húsvét hangulatát úgy, hogy az ne legyen túl vallásos, de ne is legyen teljesen gyerekes, és közben mégis kapcsolódjon valahogy az ünnephez. Ez a szűkebbnek tűnő potenciális célközönség szintén hozzájárulhat ahhoz, hogy a stúdiók kevésbé látnak fantáziát az ilyen típusú filmek gyártásában.

A húsvéti szimbólumok inkább gyerekeknek szólnak

Végül, de nem utolsósorban, maguk a húsvét népszerű, világi szimbólumai – a húsvéti nyuszi, a színes tojások, a kiscsibék – alapvetően gyermekközpontúak és kissé meseszerűek. Ezeket a szimbólumokat sokkal könnyebb és természetesebb animációs formában megjeleníteni. Egy beszélő, csokitojást hozó nyuszi tökéletesen illik egy rajzfilmbe vagy egy CGI-animációba.

Ezeknek a fantasztikus elemeknek az élőszereplős filmekbe való integrálása már sokkal nagyobb kihívást jelent. Technikailag lehetséges (ahogy azt a Hopp című film is bizonyítja), de magas minőségű CGI (számítógéppel generált kép) alkalmazását igényli, ami jelentősen megnöveli a film költségvetését. Ha a stúdiók úgy ítélik meg, hogy a potenciális piaci megtérülés bizonytalan (ahogy azt az első pontban tárgyaltuk), akkor kevésbé lesznek hajlandóak belevágni egy drága, CGI-nehéz, húsvéti nyuszis élőszereplős filmbe. Könnyebb és biztonságosabb ezeket a témákat az animációs piacra korlátozni. Ezzel szemben a karácsonyi szimbólumok (Télapó, manók, rénszarvasok) élőszereplős megvalósítása bevett gyakorlat, sokszor még CGI-t sem igényel és talán kevésbé érződik idegennek egy családi vígjáték kontextusában.