A téli gumik evolúciója – Így fejlődtek az évtizedek alatt

Share

A téli abroncsok sokat fejlődtek az elmúlt 150 év alatt. A kezdeti típusok esetében is lényeges szempont volt, hogy bírják a havas, latyakos, jeges felületeket, de közel sem tudtak annyit, mint a mai modern téli abroncsok.

A Nokain és a Continental sokat tett azért, hogy a téli autózás biztonságos lehessen, ugyanis ők azok az ikonikus márkák, melyek nevéhez a téli abroncsok fűződnek. A történet az 1900-as évek elejére nyúlik vissza, ugyanis már 1905-ben elindultak a fejlesztések a Continental részéről, hogy olyan abroncsot hozzanak létre, amely kifejezetten a téli közlekedésre alkalmas. Érdekesség, hogy mégsem ők dobták piacra a legelső téli gumit, hanem a Nokian, akit egyébként ma már a legtöbb abroncsgyártó a téli gumik specialistájaként tart számon.

Lássuk, hogyan fejlődtek a téli gumik az évek során, honnan indult ez a technológia, és hol tart napjainkban?

Vissza a kezdetekhez, avagy mikor került piacra a legelső téli gumi?

Bár vannak források, melyek szerint a német Continental már 1905-ben szegecselt gumikkal is foglalkozott, melyeket a téli közlekedésre szántak, hivatalosan az első téli gumit a Nokian dobta piacra 1934-ben Kelirengas néven, melyet elsősorban teherautóknak szánták. Mivel ebben az időben kezdték a motorikus járműveket személyszállításra használni, és egyre inkább lényegessé vált, hogy a kerekek stabilak legyenek csúszós, havas, latyakos utakon is, így a Nokian két évvel később személyautókra optimalizált téli gumit is piacra dobott Hakkapeliitta néven, melyek a Kelirengasnál kisebb méretűek voltak.

Természetesen a téli abroncsok fejlődésében a Continental szerepét sem szabad lebecsülni, ugyanis ugyanabban az évben, mint a Nokian, vagyis 1934-ben ők is piacra dobták az első téli abroncsunkat, a  Continental Type Aero Gelände-t. Ez az abroncs is kifejezetten téli időjárásra készült, méghozzá terepre és nagy hóra.

Elindult tehát a téli gumik fejlesztése és terjesztése szerte a világban, ám a II. világháború megakasztotta ezeket a fejlesztéseket. Csak a háború után években indult meg újra a téli gumik ugrásszerű fejlődése.

Téli gumi a háború után

A 1952-ban újabb mérföldkő történt a téli gumik történetében, ugyanis ebben az évben rukkolt elő a Continental az első M+S jelölésű abroncsával. Ezeket a gumikat a latyakos és havas időre való abroncsok jelöléssel látták el, ezt a jelölést pedig még mai is használják. Persze a téli gumiabroncsok legújabb generációja, amelyeket manapság használunk már sokban különbözik a régi M+S jelölésű téli gumiktól. A profilkivitel, a lamellázás, a futófelület keveréke és a felépítés kialakítása is már teljesen más, mint kezdetben, így a közlekedés is biztonságosabb. Az 1960-as években történ, hogy a Nokian elkezdett szegecsekkel ellátott abroncsokat gyártani, ugyanis egyre nagyobb igény mutatkozott a személy- és tehergépjárművek esetében is olyan abroncsokra, melyek bírják az extrém körülményeket. Bár ezeknek a gumiknak nem okozott gondot az extrém időjárás, viszont semmilyen utazási kultúrát nem tett lehetővé, és még az útfelületet is károsította, sok helyen, például az NSZK-ban be is tiltották ezt a típusú gumit az 1970-es években.