Gyakran hallani, hogy egy megfelelő gumiabronccsal alacsonyabb fogyasztást érhetünk el. Sokan a vásárlásnál az abroncs fogyasztásra vonatkozó adatait is figyelembe veszik, és eleve olyan abroncsot keresnek, amely az EU címke tanúsága alapján A osztályba tartozik. De mennyit lehet valóban spórolni egy jó abronccsal? Valóban számottevő ez az összeg?
Amikor abroncsvásárlásra kerül a sor, akkor a legtöbben nem a fogyasztást figyelik, hogy ebben a tekintetben hogyan teljesít egy abroncs, hanem a fékezhetőséget, a tapadást, tehát a biztonságra vonatkozó paramétereket, a zajszint és a fogyasztást másodlakos kérdés. Manapság azonban a környezettudatosság és a spórolás is nagy hangsúlyt kap, így mindenképp érdekes kérdés, hogy valóban tudunk-e spórolni a fogyasztáson pusztán a megfelelő gumiabroncs kiválasztásával.
A gumiabroncs és az üzemanyag-fogyasztás összefüggéseiről
Amikor a gumiabroncs és az üzemanyag-fogyasztás kérdése felmerül, akkor elő is jön egy fogalom, mégpedig a gördülési ellenállás, ami befolyással van a fogyasztásra. Azt talán sokan tudják, hogy ha alacsony a gördülési ellenállás, akkor alacsonyabb lesz a fogyasztás is, azt viszont már kevesebben, hogy miért. Ahhoz, hogy az autó egyáltalán gurulni tudjon az úton, le kell győznie az ellenállást, amely folyamatosan fennáll a kerekek gördülése során. Ezt az ellenállást nevezzük értelemszerűen gördülési ellenállásnak.
Ahhoz, hogy az az autó a szükséges vonóerőt létrehozza a gördülési ellenállás legyőzéséhez, üzemanyag kell a motornak, tehát minél nagyobb az ellenállás mértéke, annál több üzemanyagra lesz szükséges a motornak. A számítások alapján az összes fogyasztás ötöde megy el a gördülési ellenállás legyőzésére. Nem véletlen tehát, hogy az abroncsgyártók törekednek arra, hogy a gördülési ellenállás a lehető legkisebb legyen.
Természetesen sok tényező befolyásolja a gördülési ellenállás mértéket. Az sem mindegy, hogy milyen méretű abroncsról van szó. Mivel a szélesebb abroncs nagyobb gördülési ellenállást ér el, egy 205/55 r16 négyévszakos gumi gördülési ellenállása nagyobb lesz, mint mondjuk egy 195 65 r15 négyévszakos gumi ellenállása. A gyártók persze ezeket a tényezőket is figyelembe veszik, és törekednek arra, hogy mérettől függetlenül az adott mintázat jó fogyasztási értékekkel bírjon.
Nemcsak a megfelelő abroncs a fontos, de a guminyomás is sokat számít
Természetesen nemcsak azon múlik a fogyasztás, hogy milyen az abroncs, hanem azon is, hogy megfelelő legyen a guminyomás. Kevesen tudják, de a guminyomás bizony a fogyasztásra is hatással van. Ha csak 0,2 barral kevesebb guminyomás, akkor 1%-kal nő a fogyasztás is, 0,4 barnál ez már 2 %, 0,6 barnál pedig 4 %. Érdemes tehát havonta ellenőrizni a guminyomást, mert ezzel is sokat spórolhatunk a fogyasztáson. Ha nem vagyunk elég körültekintőek, akkor akár egy garnitúra gumi árát is”elautózhatjuk”, tehát ennyivel nőhetnek a benzinköltségeink, ha nem megfelelő abroncs kerül fel az autóra, illetve nem figyelünk a guminyomásra sem.