Tévémániás kisgyermekek

2016. 12. 17. - 14:18

A karon ülő gyerekek tévénézéssel töltött ideje befolyásolja az őket érő iskolai terrorizálás kockázatát hatodik osztályos korukra – mutat rá a Montreali Egyetem kutatása. A Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics szakfolyóiratban megjelent tanulmányban a 29 hónapos korban tévénézéssel töltött idő és a 12 éves korban önbevalláson alapuló iskolai terrorizálás közötti összefüggést vizsgálták.

„Elképzelhető, hogy az olyan fiatalkori életmódbeli szokások, amelyeket kis erőfeszítést igénylő interaktív élmények, például korai tévénézés jellemeznek, később a szociális készségek deficitjét eredményezhetik” – magyarázta a tanulmány szerzője, Linda Pagani, a Montreali Egyetem professzora. Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia (AAP) szerint az Egyesült Államokban élő gyerekek átlagosan napi 7 órát töltenek szórakoztató médiaeszközök, vagyis televízió, számítógép és egyéb elektronikus eszközök használatával. Az akadémia azt állítja, hogy a túlzásba vitt médiahasználat figyelemzavarokhoz, elhízáshoz és tanulási nehézségekhez vezethet. Egyes felmérések azt mutatták, hogy a csecsemők körülbelül 40 százaléka néz valamilyen formában videót 5 hónapos korára, és ez az arány 2 éves korra már 90 százalékra ugrik. A képernyő előtt töltött idő azonban éppen a családi interakciók idejét csökkenti, amely az elsődleges módja a gyermek szociális fejlődésének.

A kutatás során Pagani professzor és munkatársai 991 lány és 1 006 fiú növekedését követték nyomon. A résztvevő gyerekek tévénézési szokásairól 29 hónapos korban a szülők számoltak be, hatodik osztályos korukban pedig már maguk a gyerekek válaszoltak a kérdésekre. Miután a szakértők számításba vették az iskolai terrorizáláshoz hozzájáruló egyéb tényezőket, például a kognitív készségeket, a magatartást és a családi jövedelmet, kiderült, hogy minél többet nézett tévét valaki karon ülő korában, annál magasabb volt esetében később az iskolai terrorizálás kockázata.

Az AAP azt javasolja, hogy a kisgyermekek és a kamaszok naponta legfeljebb 1-2 órát használják a televíziót és a szórakoztató média más eszközeit, és amikor ezt teszik, foglalkozzanak olyan jó minőségű tartalmakkal, amelyek fejlődésük szempontjából megfelelőek.