Rosszabbul teljesít az iskolában

2016. 12. 17. - 13:47

Minél gyakrabban osztja meg egy kamasz gyerek a figyelmét a mobiltelefon, a videojáték vagy a televízió között, általában annál rosszabb a teljesítménye matematikából és irodalomból. A Torontói Egyetem kutatói Amy S. Finn vezetésével arról számoltak be a Psychonomic Bulletin & Review című szakfolyóiratban, hogy minél több időt tölt egy tinédzser többfeladatos munkavégzéssel (halmozott médiafogyasztással), annál nagyobb a valószínűsége, hogy impulzívabbá válik, és rosszabb lesz a munkamemóriája. A „halmozott médiafogyasztás” azt a tevékenységet jelenti, amikor valaki több médiát használ egyszerre, például a háttérben működő tévé mellett SMS-ezik. Annak ellenére, hogy a jelenség az elmúlt két évtizedben folyamatosan terjedt, különösen a kamaszok körében, a gondolkodásra, az iskolai teljesítményre és a személyiségre gyakorolt hatásait eddig nem vizsgálták.

A mostani kutatáshoz 73 nyolcadik osztályos bostoni tanulót kértek fel arra, hogy töltsenek ki egy kérdőívet a médiahasználati szokásaikról. A résztvevőket arról kérdezték, hogy hetente hány órát néznek tévét vagy videót, hallgatnak zenét, játszanak videojátékot, olvasnak nyomtatott vagy elektronikus médiát, beszélnek telefonon, SMS-eznek, kézműveskednek vagy írnak. Az alanyok általánosságban nagymértékű médiahasználatról számoltak be, és átlagosan 12 órát néztek tévét hetente. Halmozott médiahasználatot az esetek 25 százalékában végeztek.

Az eredmények kimutatták, milyen összefüggésben áll a résztvevők iskolán kívüli médiahasználata az iskolai felmérőkön elért eredményeivel. Kiderült, hogy azok a kamaszok, akik több időt töltöttek halmozott médiahasználattal, sokkal rosszabb tanulmányi eredményeket értek el. Gyengébb eredményeket értek el a munkamemóriájuk bizonyos aspektusait vizsgáló teszteken, általában nagyobb impulzivitást mutattak, és nagyobb valószínűséggel gondolták azt, hogy az intelligencia nem fejleszthető.

Ezek az eredmények alátámasztják a korábbi, felnőtteken végzett kutatásokat, és arra utalnak, hogy a kognitív készségek és a halmozott médiahasználat közötti összefüggés már a kamaszkor közepére kialakul.