Mikortól és mennyit tévéznek a gyerekek?

2015. 06. 12. - 6:57

A három év alattiak nagy része rendszeresen leül a képernyő elé, de az átlagos adatok mellett a valóságban jelentős eltérések tapasztalhatók, a szülők korától, végzettségétől, lakóhelyétől, a családok méretétől és médiatudatosságától függően.

A 16 évesnél fiatalabbak tévénézési szokásait vizsgálta a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, persze a szüleik információi alapján. Az 1-3 éves gyerekeket nevelők körében is nagyon változó, hogy ki mennyi időt engedélyez a kicsiknek. A picik egyharmada egyáltalán nem találkozik a tévével, több mint egyötödük pedig maximum fél órát. Ebben a korosztályban a legkevesebben 1-3 óráig nézhetik a műsorokat, ugyanakkor 3 óránál tovább is csaknem 20 százalékuk ülhet a képernyő előtt. A 4-6 éveseknél ez utóbbi szám 15 százalék alá csökken, viszont az iulyen koró gyerekek több mint fele (55 százalék) egyáltalán nem vagy nagyon keveset tévézik.

A 7-11 és a 12-16 évesek esetében már nincsenek akkora eltérések a tévézési szokásokban, mint a kicsiknél, az 1-3 órás napi műsoradag ugyan gyakoribb, mint az előző két korcsoportnál, viszont az ennél is nagyobb fogyasztók aránya az életkor előre haladtával csökken. A szülők fele úgy véli, hogy ez nem túl sok, csaknem 20 százalékuk viszont engedékenynek tartja magát ezen a területen, és úgy gondolja, csökkentenie kellene az ezzel töltött időt.

A háttértévézés ugyancsak gyakori jelenség a magyar otthonokban: a megkérdezettek fele-fele arányban válaszoltak úgy, hogy náluk ez előfordul vagy kifejezetten jellemző. A gyerekszobák 16 százalékában található tévékészülék, így a háttértévézés a legkisebbeket ugyancsak közvetlenül érintheti.

A felmérés során a szülők arról is nyilatkoztak, gyermekeik hány éves kortól tévéznek rendszeresen. Az eredmények alapján a legkisebbek kétharmadánál ez már mindennapos tevékenységnek számít. Minden családra igaz, hogy mire a kicsik elérik az ötéves kort, már biztosan láttak valamilyen műsort. Ahogy az internet-használatban is, itt is megfigyelhető, hogy a fiatalok egyre korábban találkoznak a televízióval. A felmérés alapján az egyévesek 26 százaléka, a kétévesek 30 százaléka mindennapi fogyasztó. A 12-16 éveseknél viszont ugyanez az arány 6 és 16 százalék volt, sőt az óvodás kort elérve is csupán 50 százalék kapcsolta be minden nap a készüléket.